آشنایی با آیفون صوتی و تصویری

وظیفه اصلی آیفون ارتباط صوتی دو طرفه بین ورودی و طبقات و همچنین باز نمودن درب ورودی می باشد.

در نگاه کلی میتوان آیفون را به دوسته تقسیم کرد: آیفون های صوتی و آیفون های تصویری.

 

آیفون صوتی

آیفون یا درب بازکن صوتی قدیمی ترین نوع درب باز کن معرفی میشود که تا حدی این نسل از آیفون ها منسوخ شده. این نوع ایفون ها محدود به ارتباط شنیداری بین درب ورودی ساختمان و طبقات بوده و درب را باز میکند

مدارات الکترونیکی که در آیفون های صوتی بکار میرود شامل:

مدار صوت _  آلارم  _ مدار درب بازکن

مدار صوت جهت ارتباط صوتی دوطرفه  و آلارم جهت اعلان حضور شخص پشت درب ورودی و مدار درب بازکن جهت باز نمودن درب

متعلقات و تجهیزات آیفون های صوتی :

  1. گوشی آیفون صوتی:

گوشی آیفون های صوتی در مدل های ۴ سیمه و ۵ سیمه و ۶ سیمه وجود دارد که اتصالات سیم ها با توجه به برند شرکت و کاتالوگ محصول انجام میشود.

  1. پانل صوتی درب ورودی منزل:

پانل درب ورودی وظیفه انتقال صدا را برعهده دارد و از یک بدنه مستحکم و ضد آب ساخنه شده است.

  1. منبع تغذیه:

منابع تغذیه مورد استفاده جهت راه اندازی آیفون های صوتی با ولتاژ خروجی ۱۲ ولت متناوب برای باز کردن درب ورودی و ۱۲ ولت مستقیم جهت تغذیه پنل صوت است.

  1. قفل درب بازکن:

قفل درب بازکن در دو نوع قفل مقابل برقی توکار و قفل کله گاوی میباشد که باز مدل های مختلفی از آن وجود دارد که بسته به نیاز مصرف کننده استفاده میشود

  1. کابل آیفون

جهت ارتباط تجهیزات با یکدیگر از کابل آیفون با تعداد زوج مورد نیاز استفاده میشود

آیفون تصویری

آیفون های صوتی به مرور زمان منسوخ شد و جای خود را آیفون های تصویری دادند .

این سیستم علاوه بر صدا. تصویر را نیز با کیفیت مطلوبی به مانیتور داخل ساختمان منتقل میکند. از امکانت جانبی آیفون های تصویری میتوان ضبط کردن صدا و تصویر را اشاره کرد

از تفاوت های آیفون صوتی و آیفون تصویری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اولین تفاوت این دو سیستم نحوه تامین برق آن میباشد که در آیفون های صوتی توسط یک ترانس انجام میشود و در آیفون های تصویری با یک برد تغذیه که درون مانیتور قرار گرفته شده انجام میشود.
  2. دومین تفاوت آنها مقدار برق مورد نیاز میباشد که در آیفون های تصویری برای کار کردن به برق ۲۲۰ ولت نیاز است اما در آیفون های صوتی به این میزان از ولتاژ نیازی نیست.
  3. در آیفون های صوتی اگر یک سیم قطع شود فقط عملکرد همان سیم مختل میشود ولی در آیفون های تصویری اگر سیمی قطع شود بسیاری از عملکرد های آیفون از کار خواهد افتاد.
  4. تفاوت دیگر آنها نحوه تولید صدای زنگ میباشد که آیفون های صوتی هشدار زنگ اول در پنل تولید شده و از طریق سیم به گوشی هدایت میشود ولی در آیفون های تصویری پنل یک فرمان برای مانیتور ارسال کرده و سپس از مانیتور صدای زنگ تولید و پخش میشود.
  5. یکی از تفاوت های این دو سیستم در اجزای آن است که در آیفون صوتی شامل پنل و گوشی و یک ترانس و یک قفل بازکن میباشد ولی در آیفون های تصویری قطعه دیگری به نام سوئیچر هم اضافه میشود . البته در آیفون های تصویری کدینگ بجای سوئیچر از دستگاه دیکودر استفاده میشود

اجزای آیفون تصویری

هر آیفون تصویری از چند جزء اصلی تشکیل شده است.

  • صفحه کلید (پنل) ورودی
  • کابل مخصوص ارتباطات آیفون تصویری
  • دوربین آیفون
  • دستگاه تغذیه و کنترل مرکزی و قفل بازکن
  • گوشی و صفحه نمایش

تعدای از انواع برندهای آیفون تصویری های موجود در بازار

با توجه نوسانات قیمت ارز و تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت مواد اولیه برای تولید محصولات، تغییر قیمت آیفون تصویری امری بدیهی به نظر می رسد. برای تکمیل پروژه ساختمانی درحال ساخت و یا تغییر آیفون صوتی به تصویری، نیاز به خرید این محصول دارید، اما اگر بخواهید این مورد را با کمترین هزینه ممکن انجام دهید، قطعا با محدودیت هایی مواجه خواهید بود.

در این بخش ارزان ترین آیفون های موجود در بازار را بررسی می کنیم تا بتوانید با کمترین هزینه، بیشترین بهره را از یک آیفون ببرید. در نظر داشته باشید که نمی توان آیفون های تصویری خارجی با قیمت های بالا را در این قسمت گنجاند و بنابراین همه آنها، تولیدات داخلی خواهند بود. همچنین به این نکته هم توجه کنید که قیمت ها حدودی هستند و تغییر آن ها در طی زمان، طبیعی خواهد بود.

آیفون تصویری سیماران

شرکت سیماران مجموعه از با کیفیت ترین آیفون های تصویری را ارائه می کند. در میان آن ها برای معرفی ارزان ترین آیفون سیماران می توان مدل ۴۳FL سیماران را در نظرگرفت. این آیفون صفحه نمایش رنگی ۴٫۳ اینچی دارد و بدون حافظه است. این آیفون می تواند در داخل یک واحد ارتباط صوتی برقرار کند، به این ترتیب که تنها با یک گوشی صوتی می توانید در دوقسمت از منزل با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

آیفون تصویری سوزوکی

شرکت سوزوکی هم آیفون هایی با قابلیت های کافی و کاربردی عرضه می کند. آیفون تصویری ۴۱۳ سوزوکی آیفون هم صفحه نمایش رنگی ۴٫۳ اینچی دارد و نبود حافظه برای ضبط تصویر. شما نمی توانید این آیفون را به دو پنل و یا دوربین مداربسته اضافی متصل کنید، اما امکان برقراری ارتباط با واحد نگهبانی را دارد. نصب ساده روکار و گارانتی سه ساله، از دیگر خصوصیاتی است که این آیفون را به محصولی محبوب تبدیل کرده است.

آیفون تصویری اف اف

این آیفون که پیشتر به خاطر تغییر و جا انداختن نام برند خود به جای «آیفون تصویری»، مشهور شده بود، با ارائه یک آیفون با صفحه نمایش۴٫۳ اینچی و صفحه کلید لمسی، یک محصول مقرون به صرفه هم معرفی کرده است. برای آیفون P43 اف اف هم مانند دو مورد قبل، حافظه ای برای ضبط تصویر تعریف نشده است. از خصوصیات متمایزکننده این آیفون نسبت به دیگر محصولات این که می توانید با استفاده از یک برد جانبی امکاناتی نظیر اتصال به ۴ دوربین مداربسته و یا اتصال به پنل دوم (برای ورودی دوم) را هم برای آیفون خود فراهم آورید.

آیفون تصویری کالیوز

این آیفون کالیوز یکی دیگر از آیفون های ۴٫۳ اینچی است که با صفحه نمایش LED و بدون حافظه ضبط تصویر ارائه شده است. آیفون ۴۳۱AZ که رابط کاربری بسیار ساده ای دارد، به صورت روکار نصب می شود و دارای سه سال گارانتی است. این آیفون برای محصولی که امکان برقراری ارتباط داخلی ندارد، کاملا مناسب به نظرمی رسد. فرم بدنه تقریبا مربعی این محصول، قرار گیری آن در هر مکان و استفاده ازآن را بسیار ساده کرده است.

آیفون تصویری تابا

در نهایت، مقام نخست در بین آیفون های تصویری مقرون به صرفه مربوط به شرکت تابا است. صفحه نمایش این آیفون ۲٫۴ اینچی است و به خاطر همین صفحه نمایش قیمت آن هم از همه آیفون ها پایین تر است. این اندازه برای یک آیفون تصویری، بزرگ نیست، اما می تواند کافی باشد. بدنه آیفون ۱۰۲۴ تابا بسیار ظریف و کشیده است و تقریبا شبیه به آیفون های صوتی به نظر می رسد، اما می توانید با آن تصویر مراجعه کننده رابه صورت رنگی با کنتراست بالا مشاهده کنید، میزان صدای آیفون را کنترل کنید و دربرا باز کنید.

 

 

تعدادی دیگر از برندهای آیفون های تصویری   

آیفون تصویری آلدو

محصولات آلدو تولید کشورمان ایران دارای تنوع زیادی در آیفون تصویری است. که تمامی محصولات آلدو دارای ۳۶ ماه گارانتی می باشد.

آیفون تصویری الکتروپیک

شرکت الکتروپیک تولید کننده آیفون های تصویری در ایران که کار خود را با تولید آیفون صوتی برند کلون شروع کرده است.تمامی محصولات الکتروپیک دارای ۳ سال گارانتی است.

آیفون تصویری کماکس

آیفون های تصویری کماکس ساخت کشور کره جنوبی دارای ۳۶ ماه گارانتی در ایران می باشد.

آیفون تصویری کامکث

کیفیت و قیمت مناسب آیفون تصویری کامکث یک محصول مشترک از ایران و هنک گنگ می باشدو طراحی گوشی آن ثبت شده در ایران می باشد.دلیل محبوبیت و موفقیت این برند مشترک را می توان ،قیمت مناسب و طراحی زیباشیک و جدید دانست.

انواع آیفون تصویری تکنما

ازسال ۱۳۸۵محصولات آیفون تصویری تکنما باقیمت مناسب روانه بازار ایران و وارد رقابت با تولیدات داخلی و وارداتی گشت. آیفون تصویری تکنما از همان اول حضور خود در بازار با تکیه بر داشتن امکانات و قابلیت های بیشتر در مدل های آیفون تصویری خود نسبت به رقبا بوده است و تا کنون در این عرصه موفق عمل کرده است.

آیفون تصویری سیماران

در تمامی گوشی های این شرکت تفاوت در شکل ظاهری و امکانات متفاوت وجود دارد و از تولید دو محصول یکسان جلوگیری شده است . از آیفون تصویری با نمایشگر ۳٫۵ اینچ تا ۷ اینچ با هندست و بدون هند ست موجود می باشد . از نظر گارانتی محصولات : کلیه تولیدات آیفون تصویری سیماران دارای ۳۶ ماه گارانتی شرکت می باشد.

 

انواع سیم کشی آیفون تصویری

با توجه به انواع سیم کشی های متفاوتی که در ساختمان ها موجود است و بعضا بر اساس معیارهایی مانند کم کردن هزینه سیم کشی و … در ادامه به روشهای سیم کشی آیفون تصویری که معمولا همین روش ها مورد استفاده قرار میگیرند.

(به جز موارد خاص که بعضا از مشترک گرفتن دو واحد و … با توجه به محدودیت داشتن سیم و…) خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است این مطلب به طرزی بیان گردید

ه که همه بتوانند از این آموزش استفاده نمایند و برای سیم کشی آیفون تصویری مطمئنا تخصص بالاتری نسبت به این مقاله مورد نیاز است که در بخشهای دیگر به آن پرداخته ایم.

  1. سیم کشی خط به خط آیفون تصویری

سیم کشی خط به خط: این نوع سیم کشی که سیم کشی ردیف مشترک هم نامیده میشود بیشترین نوع کاربرد را در ساختمانها با توجه به سیم کشی های موجود از قبل را دارند داراست.

در این نوع سیم کشی یک  رشته کابل (۴ رشته + تعداد واحد روی هم) به عنوان مثال در نمونه عکس موجود (۴ رشته مشترک + ۴ رشته سیم زنگ) یک کابل ۴ زوج حداقل باید در نظر گرفته شود.

ولی با توجه به اینکه امکان قطع شدن سیم ها به علت پوسیدگی و یا قطع شدن در اثر فشار به مرور و … بهتر این است که یک کابل ۵ زوج یا بالاتر در صورت امکان در نظر گرفته شود که در صورت قطع شدن سیم ها بتوان سیم جایگزین نمود. در تصویر زیر میتوانید به صورت کامل و واضح این نوع سیم کشی را ملاحظه فرمایید.

همانطور که در تصویر مشاهده میفرمایید در این نوع سیم کشی یک رشته کابل به عنوان مشترک در هر ردیف ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است و به جعبه تقسیم ساختمان فرستاده میشود و از آنجا به کمک سوئیچر به پنل دم درب ارسال میشود.

این نوع سیم کشی به لحاظ مصرف سیم روش مقرون به صرفه ای میباشد و مناسب اکثر برندهای آیفون تصویری مانند کوماکس،سیماران،سوزوکی، تابا و … میباشد.

  1. سیم کشی آیفون تصویری هر واحد یک کابل

سیم کشی هر واحد یک کابل: این نوع سیم کشی با توجه به اینکه کیفیت بالاتری نسبت سایر روشهای سیم کشی در اختیار کاربر قرار میدهد مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

امروزه بیشتر ساختمانهای نوساز از این نوع سیم کشی برای آیفونهای تصویری استفاده میکنند ولی این نوع سیم کشی دارای ایراداتی مانند هزینه بالای سیم کشی با توجه به تعداد کابل بالای استفاده و همچنین حجم بالای سیم در جعبه تقسیم میباشد.

برای این نوع سیم کشی یک کابل دو یا سه زوج برای هر واحد مورد نیاز است. با توجه به احتمال قطع شدن سیم ها به مرور زمان کابل سه زوج مناسبتر میباشد.

در تصویر زیر میتوانید به صورت کامل و واضح این نوع سیم کشی را ملاحظه فرمایید.

همانطور که مشاهده میفرمایید از هر واحد یک کابل تا جعبه تقسیم ارسال گردیده و از از آنجا یک کابل مشترک به کمک سوئیچر به پنل ارسال گردیده است.

این نوع سیم کشی به جز سیم کشی تک نما مناسب همه برندهای آیفون تصویری با توجه به تعداد رشته سیم مورد نیاز آنها میباشد

  1. سیم کشی موازی آیفون تصویری

سیم کشی موازی: در این نوع سیم کشی که سیم کشی پارالل هم نامیده میشود به علت اینکه هزینه مصرف سیم بسیار پایین میباشد مورد استقبال زیادی واقع شده است.

به گونه ای که شرکت تک نما مدعی است با این نوع سیم کشی تا ۸۰% هزینه سیم کشی را کاهش میدهد.

در این نوع سیم کشی یک کابل با تعداد رشته بالا به عنوان مشترک در نظر گرفته میشود و از هر واحد به واحد دیگر تقسیم میشود.

در تصویر زیر میتوانید به صورت کامل و واضح این نوع سیم کشی را ملاحظه فرمایید.

همنطور که مشاهده میفرمایید یک رشته کابل در واحد ها چرخیده است و در انتها به جعبه تقسم ارسالا شده و در آنجا به کمک سوئیچر به پنل ارسال گردیده است.

این روش بسیار مناسب آیفن تصویری تک نما میباشد.