پروژه سازان طاها
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ویپ VOIP

ویپ VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

این سیستم به دلیل اینکه صدا را در بستر IP یا شبکه های کامپیوتری انتقال میدهد به آن Voice over internet protocol  یا  Voice Over IP که به اختصار VoIP نامیده میشود. به این معنی که انتقال همزمان مکالمات تلفنی بر بستر یک شبکه انجام میگیرد.

هروقت اسم IP می آید فکرها به سمت اینترنت میرود درصورتی که ملزوم به اینترنت نیست و سیستم VOIP میتواند مستقل از اینترنت با شبکه های LAN یا داخلی شرکت ها و ارگان های مختلف راه اندازی شود.

در واقع VoIP می تواند جایگزین سانترال های قدیمی شود که میتوان گفت علاوه بر دارا بودن تمامی امکانات سانترال آنالوگ امکانات خیلی بیشتر و کاربردی ارائه دهد.

از برخی مزایا و امکانات ویپ (VoIP)

  1. بی نیازی از سیم کشی مجزا

این تکنولوژی به دلیل اینکه برای ارتباط تلفنی از بستر شبکه استفاده می کند کابل کشی مجزا را کنار گذاشته همچنین هزینه کابل کشی کم خواهد شد.

  1. عدم نیاز به سیم کشی اختصاصی برای شبکه تلفن

برخلاف تلفن سانترال که می بایست برای هر مشترک یک زوج سیم ارائه کرد و برای افزایش مشترکین و یا نصب سیستم سانترال، حجم قابل ملاحظه ای سیم کشی انجام داد، سیستم های مبتنی   برIP می توانند از بستر شبکه موجود برای کاربران استفاده کند و نیاز به سیم کشی اختصاصی ندارند. برای مثال یک سیستم VOIP می تواند از شبکه LAN متصل شده به رایانه کاربر برای خط تلفن نیز استفاده کند. همچنین از یک خط LAN می توان به صورت همزمان برای تعداد زیادی کاربر استفاده نمود. از طرفی سیستم VoIP  امکان استفاده از شبکه بی سیم Wi-Fi در مکان هایی که امکان هیچ نوع سیم کشی وجود ندارد را ممکن می سازد.

  1. نصب و راه اندازی ساده

یکی از مزیت های سیستم VOIP رابط کاربری آن میباشد که بر پایه ی وب میباشد برای همین میتوان از هرنقطه و مکانی با یک مرورگر وب به سیستم دسترسی داشت و تنظیمات سیستم را انجام داد.

  1. کاهش هزینه ها با استفاده از خدمات ویپ

با استفاده از سیستم های ویپ می توان مکالمات بین شهری و بین المللی را از طریق خطوط داده مانند اینترنت و یا شبکه های WAN بین شعب یک سازمان انجام داد و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های تلفن انجام داد.

  1. تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا

کاربران این سیستم از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد نظر خود می‌باشند. این ویژگی برای کارکنانی که خارج از محیط دفتر هستند، علاوه بر کسر هزینه ها موجب تسهیل تماس های تلفنی نیز می شود.

  1. امکان دریافت پیام صوتی (Voicemail)

با استفاده از این سرویس، در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، می توان برای او پیام گذاشت. کاربر در زمان دلخواه قادر به شنیدن این پیام بوده و امکان ارسال پیام به ایمیل وی نیز امکان پذیر خواهد بود.

  1. امکان ارائه شماره تلفن‌های داخلی به تعداد بالا

با توجه به ظرفیت سیستم تلفنی که راه اندازی شده است، می توانید تعداد مختلف داخلی ها را داشته باشید.

 

  1. تلفن های نرم افزاری (SoftPhone)

با نصب تلفن‌های نرم افزاری امکان دسترسی به داخلی‌های کاربران از طریق کامپیوتر فراهم می‌باشد. با استفاده از این ویژگی کاربرانی که خارج از محیط سازمان هستند، امکان ارتباط با سازمان را همچنان خواهند داشت. همچنین این امکان وجود دارد که از لپ تاپ یا موبایل به عنوان وسیله ارتباطی استفاده کرد.

  1. ضبط مکالمات

این امکان وجود دارد که تمامی مکالماتی که در بستر ویپ در سیستم شما صورت می‌گیرد، ضبط شده و در سیستم شما ذخیره گردند.

  1. صف انتظار

با استفاده از این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماس های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار داده می شوند تا به هنگام آزاد شدن شماره شما، تماس برقرار شود.

 

  1. گزارش گیری

این امکان وجود دارد که تمام تماس های کاربران به صورت گزارش در این سیستم ذخیره شود که در نظارت بر تماس ها و ارائه گزارش هایی که بیانگر نحوه پاسخگویی و تعداد تماس هاست، مفید می باشد.

  1. امکانات بیشتر با قیمت پایین تر

سیستم های VOIP به همراه خود دارای طیف وسیعی از امکانات مانند :پ

-پاسخگویی خودکار

– منوی صوتی

– پیغامگیر صوتی

– امکان ارسال پیغام های دریافت شده به ایمیل کاربر

– گزارش گیری مفصل از تلفن های انجام شده

– DISA

call back –

و غیره هستند که برای پیاده سازی این امکانات در تلفن سانترال می بایست زیرسیستم های زیادی به آن اضافه نمود که در نهایت هزینه انجام شده چندین برابر قیمت یک ویپ خواهد بود.

مقایسه سانترال با Voip

تکنوژی ویپ بر خلاف سانترال های نسل قدیم، از فناوری دیجیتال استفاده می کند. Voip سیگنال های آنالوگ صوت را به دیجیتال تبدیل کرده و پس از انتقال بر بستر شبکه و یا اینترنت در مقصد مجددا به آنالوگ بازگردانده و قابل شنیدار می کند.این تکنولوژی کاملا بر بستر شبکه LAN پیاده سازی می گردد لذا لازمه راه اندازی یک سیستم تلفنی Voip مطمئن و بی نقص زیر ساخت شبکه ای پایدار می باشد.

دستگاه های سانترال های آنالوگ ، دستگاهی هستند که چند دهه در ایران فعالیت داشتند و کم و بیش نیز اکنون فعالیت می کنند و غالبا جهت برقراری ارتباطات تلفنی داخلی یک سازمان، پیاده سازی تلفن گویا مورد استفاده قرار می گریرند. این دستگاه ها با برندهای مختلف نظیر پاناسونیک ، کارین، اریکسون و … در ایران مطرح شده اند و بسته به بزرگی و کوچکی سازمان ها یکی از مدل های پرظرفیت و کم طرفیت این برندها معمولا مورد استفاده قرار گرفته اند.تفاوت های اصلی این دستگاه ها با یکدیگر در پشتیبانی از  تعداد خطوط شهری و تعداد داخلی های آنها می باشد.

دستگاه های سانترال جهت پیاده سازی نیازمند زیر ساخت تلفنی و کابل کشی تلفن هستند.

سانترال های آنالوگ با هر نوع گوشی تلفن آنالوگ پیاده سازی می گردد در صورتی که سیستم تلفنی Voip در صورتی که تماما ویپ اجرا شود نیازمند گوشی های تحت شبکه است

خلاصه ای از ویژگی ویپ نسبت به سیستم های پاناسونیک کاهش چشمگیر هزینه ها میباشد:

اگر شرکت یا سازمانی دارای چندین شعبه در نقاط مختلف باشد ، این شعب علاوه بر این که می توانند یک مرکز تلفن VoIP مستقل داشته باشند می توانند از طریق شبکه اینترنت ، اینترانت و یا هر ارتباط IP Base دیگر بین هم ، ارتباط تلفنی رایگان و داخلی داشته باشند . همچنین می توانند از خطوط شهری یکدیگر استفاده نمایند . برای مثال شعبه تهران می تواند از خط شهری اصفهان برای تماس استفاده نماید.

این امکان در سانترال های آنالوگ وجود ندارد.

  1. برقراری امنیت بر روی سیستم تلفنی با راه اندازی فایروال های لینوکسی و بستن پورت های سیستم برای IP هایی که نباید به سیستم تلفنی دسترسی داشته باشند.
  1. تعریف داخلی ها بر روی بستر شبکه به تعداد نامحدود و بدون هیچ هزینه ای. چیزی که در سانترال های پاناسونیک محدود بوده و درصورت نیاز به افزایش داخلی ها در مدلهای کم ظرفیت پاناسونیک امکان پذیر نبوده و در مدلهای پرظرفیت نیاز به خرید کارت اضافه میباشد.
  1. تعریف چندین منوی منشی دیجیتال بر روی سیستم تلفنی که قابلیت درختواره بودن منوی ورودی را در اختیار کاربر قرار می دهند.

منوی منشی دیجیتال یا همان IVR برای اجرا در سیستم پاناسونیک نیاز به کارت DISA جداگانه دارد.

امکان استفاده از صندوق صوتی برای هر کاربر و امکان ارسال پیام صوتی یه ایمیل.

این امکان در سانترال های پاناسونیک اصلا وجود ندارد.

نصب، راه اندازی و پیکربندی سرور فکس و امکان ارسال فکس های ورودی به ایمیل بدون نیاز به دستگاه فکس و خطوط مستقیم برای فکس، در سیستم تلفنی سیتاک امکان پذیر میباشد.

در سیستم پاناسونیک نیاز به دستگاه فکس های گران قیمت و جاگیر و خطوط اختصاص داده شده برای فکس میباشد

ایجاد صفوف انتظار برای بخش های مختلف جهت رضایتمندی مشتریان

در سیستم پاناسونیک برای داشتن همچین قابلیتی باید یک سیستم TVP50  ویا TVP200 خریداری شود.

ایجاد گروه های زمانی مختلف برای بخش مختلف که زمان های کاری متفاوت دارند.

در سیستم پاناسونیک برای داشتن همچین قابلیتی باید یک سیستم TVP50  ویا TVP200 خریداری شود

قابلیت دسترسی به خطوط داخلی شرکت از بیرون.

در سیستم پاناسونیک همچین امکانی موجود نمیباشد

قابلیت دایورت کردن داخلی به تلفن همراه و …

در سیستم پاناسونیک همچین امکانی موجود نمیباشد

قابلیت راه اندازی سیستم پیجینگ و امکان پیج کردن بخش های مختلف به صورت مجزا از طریق سیستم تلفنی در صورت تهیه کردن تجهیزات پیجینگ

در سیستم پاناسونیک همچین امکانی موجود نمیباشد

امکان گزارش گیری بسیار دقیق با تقویم شمسی از تماس های سیستم از هر کجای شبکه و به وسیله پنل وب سیستم تلفنی سیتاک و ذخیره گزارشات در قالب فایل های Excel و PDF

گزارش های سیستم پاناسونیک خیلی کلی و فقط بوسیله اتصال فیزیکی به دستگاه امکان پذیر میباشد.

امکان ضبط مکالمات برای هر داخلی بدونه داشتن محدودیت.

در سیستم پاناسونیک برای داشتن همچین قابلیتی باید یک سیستم TVP50  ویا TVP200 خریداری شود و محدودیت زمانی در این سیستم برای ضبط هر داخلی وجود دارد.

قابلیت ایجاد کنفرانس صوتی

در سیستم پاناسونیک وجود ندارد.

  1. امکان شنود بر روی سیستم با دادن دسترسی فقط به مدیر مربوطه.

همچین امکانی در سیستم پاناسونیک وجود ندارد.

  1. ارتباط سیستم تلفنی با پنل پیامک سازمان و ارسال پیامک دلخواه به تماس گیرنده در هر لحظه از تماس

همچین امکانی در سیستم پاناسونیک وجود ندارد.

  1. امکان راه اندازی سیستم نظرسنجی اپراتورها بعد از اتمام مکالمه

امکان راه اندازی کلی این سیستم به صورت محدود با خرید سیستم TVP50  ویا TVP200 در پاناسونیک امکان پذیر میشود.

  1. امکان اعلام نام کارشناس پاسخگو قبل از اتصال تماس به آن کارشناس

همچین امکانی در سیستم پاناسونیک وجود ندارد.

  1. امکان ارتباط با تمامی اتوماسیون ها و CRM ها

برای داشتن این چنین قابلیتی در سیستم های پاناسونیک نیاز به سیستم های پرظرفیت و گران قیمت پاناسونیک میباشد.

  1. امکان قابلیت مدیر منشی ( تنها افراد مد نظر ما بتوانند به صورت مستقیم با مدیریت تماس بگیرند و مابقی افراد به منشی مدیریت متصل شوند )

همچین امکانی در سیستم پاناسونیک وجود ندارد.

  1. امکان قابلیت مانیتورینگ آنلاین از تماس های سیستم و وضعیت داخلی ها در سیستم تلفنی سیتاک وجود دارد.

همچین امکانی در سیستم پاناسونیک وجود ندارد.

  1. قابلیت راه اندازی دفترچه تلفنی با قابلیت Click to Dial شماره های مخاطبین ( به این صورت که شما با کلیک کردن بر روی شماره مخاطب آنرا شماره گیری نموده و سیستم آن شماره را به داخلی شما متصل می کند )

سیستم پاناسونیک اصلا قابلیت پنل وب ندارد.

  1. امکان محدود کردن تماس داخلی های مختلف هم از لحاظ شماره ای و هم از لحاظ زمانی.

در سیستم پاناسونیک برای داشتن همچین قابلیتی باید یک سیستم TVP50  ویا TVP200 خریداری شود

  1. امکان برقراری تماس تلفنی و تصویری بر روی بستر اینترنت و یا اینترانت جهت کاهش هزینه ها در سیستم سیتاک موجود میباشد.

در سیستم پاناسونیک اصلا امکان تماس تصویری وجود ندارد

  1. امکان برقراری چند سرور ویپ با یکدیگر به صورت یکپارچه
  2. در سیستم پاناسونیک قابلیت تماس بر روی اینترنت و اینترانت وجود ندارد و فقط از طریق مدلهای پر ظرفیت و گران امکان اتصال دو دستگاه از طریق شبکه وجود دارد.
  3. عدم نیاز به کابل کشی جدید برای سیستم تلفنی و استفاده از بستر شبکه جهت راه اندازی سیستم

در سیستم های پاناسونیک برای اتصال هر تلفن داخلی به سیستم پاناسونیک باید یک زوج سیم جدید کشیده شود.