پرظرفیت

معرفی سانترال سری TDA و TDE

معرفی سانترال سری TDA و TDE

معرفی

از آنجایی که سانترال های سری TDA , TDE جزو دستگاه های پرظرفیت محسوب می‌شوند، و مدل های مختلفی از آنها به بازار ارائه شده است، می توان از آن ها در محیط ها و کسب و کارهای گسترده استفاده نمود.

سانترال TDE نوعی سانترال تحت شبکه بوده در صورتیکه سانترال TDA یک مرکز تلفن آنالوگ می باشد.

این دستگاه ها به مدل های گوناگونی تقسیم می شوند که در ادامه مطالب به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های هر کدام می پردازیم.

  • TDA 100/200/600/100D/100DBA/100DBP
  • TDE 100/200/600

تمام مدل هایی که در قسمت فوق ذکر کردیم به استثنای مدل TDA100D, هیچ کدام از ظرفیت اولیه برخوردار نیستند.

راه‌اندازی

برای راه اندازی و بهره گیری از قابلیت های مختلف این سری از سانترال ها، بایستی کارت های مورد نیاز را تهیه کرده و بر روی اسلات نصب نماییم. این کارت های نصب شده روی دستگاه، به دو نوع اصلی و فرعی تقسیم می شوند، که بر روی کارت اصلی قرار می گیرند. مرکز تلفن TDA100D توانایی پشتیبانی از تلفن های هایبریدی را  ندارد اما همه دستگاه‌های TDA و TDE می‌توانند از تلفن های آنالوگ، هایبرید و دیجیتال پشتیبانی کنند.

هنگام برقراری ارتباط با سانترال های TDA میتوانیم از طریق کابل شبکه و برای برقراری ارتباط با سانترال های TDE میتوانیم از طریق شبکه اقدام نماییم.

لازم به ذکر است که با نصب این کارت IP. GW یا کارت آی پی لینک هم میتوان به سانترال های TDA از طریق شبکه نیز متصل شد. همچنین سانترال های TDE جزوسانترال های تحت شبکه است، و از آن ها برای اندازه گیری تلفن های IP و بسترهای سیپ استفاده می شود.

در صورت نیاز برای راه اندازی قابلیت جدید بر روی مرکز تلفنTDE، ابتدا باید یک کارت DSP بر روی آن نصب نموده، و سپس لایسنس مورد نیاز خریداری شود. این دستگاه قابلیت نصب بر روی دیوار را دارد و از طریق کابل های جک ۱۶ یا ۲۴ پورتی می توان در برقراری ارتباط با خطوط شهری و داخلی موثر بود.

نکته مهم در آموزش مرکز تلفن TDA استفاده از کابل چک مناسب برای نصب و راه اندازی تلفن های داخلی و خطوط شهری می باشد.

برای متصل شدن به دستگاه، ابتدا باید درایور مخصوص آن نصب شود. پس از نصب از طریق کابل usb یا دیگر روش های در دسترس می توان به دستگاه وصل شد.

تنظیم دستگاه‌ها

برای تنظیم دستگاه TDA و TDE از اپراتور استفاده می شود که نقش بسیار مهمی در مدیریت و از دست ندادن تماس های وارد شده به دستگاه را دارد.

هنگامی که قصد داشته باشید برای هر گروه داخلی یک اپراتور مشخص را تنظیم کنید، باید ازTENANT استفاده کنید. دستگاه های TDA , TDE به صورت پیش فرض هیچ کانال دیزا را روی خود ندارند. برای فعال سازی این قابلیت، باید تجهیزات مناسب در دسترس باشند. هنگام فعال سازی به یک کارت آپشنال TDA0190 و همچنین از کارت های فرعی برای راه اندازی این قابلیت یعنی کارت سانترالTDA0191 نیاز است. این کارت توانایی راه اندازی ۴ کانال دیزا را به صورت همزمان خواهد داشت. برای تعیین مسیر باید از طریق اعداد ۲-۳-۵ عملکرد هر کدام در هنگام پخش پیغام را مشخص کنیم. همچنین در قسمت ۲-۳ می توان تنظیمات مربوط به زمان پخش پیغام دیزا را مشخص نمود.

ریست دستگاه

روی کارت MPR دستگاه که تمام پردازش ها و اطلاعات موجود بر روی آن ثبت شده است، یک رم و یک کلید INIT , NORMAL قرار گرفته که از آن ها برای ریست کردن دستگاه می توان استفاده کرد. نکته حائز اهمیت این است که هنگام ریست کردن دستگاهTDE باید قبل از شروع، از دستگاه بکاپ گرفته شود تا اطلاعات مربوط به لایسنس موجود روی دستگاه را، در دسترس داشته باشیم.

دستگاه‌های TDA به صورت اولیه بر روی خود لایسنس ندارند، و ظرفیت آنها از طریق خرید کارت به صورت فیزیکی افزایش می یابد. برای ریست ابتدا دستگاه را خاموش کرده و کلید روی MPR را روی INIT قرار می دهیم. بعد از روشن شدن اگر کلید مورد نظر روی حالت NORMAL قرار گرفت، چراغ دستگاه به صورت چشمک زن و با رنگ زرد مشخص میشود. هنگامی که چراغ به حالت ثابت رسید، یعنی سانترال TDA , TDE کاملا ریست شده و به حالت کارخانه برگشته است.

آموزش‌ها و ترفندهای دیگر راه‌اندازی

برای پیدا کردن IP ابتدا باید رنج دستگاه را شناسایی کرده و با کمک نرم افزاری مثل SCANNER ADVANCE به دستگاه متصل شد. توجه کنید که روی IP مورد نظر، کانفیگ خاص یا ارتباط خاصی برقرار نباشد که با تغییر دادن IP، قطع شود. هنگام تغییر، اطلاعات دستگاه را ذخیره و بعد از آن دستگاه را ری استارت کنید، تا IP جدید بر روی رم و تنظیمات دستگاه اجرا شود. مدیر منشی یکی از پرکاربردترین سناریوهای سانترال پرظرفیت است.

ابتدا باید داخلی های مدیریت و منشی را در کلاسهایی به غیر از کلاس دیگر داخلی ها تعریف کرد. برای مثال در بخش ۲-۲ می‌توان یک داخلی را به عنوان اپراتور انتخاب کرد. برای شناسایی و تعیین مسیر تماس‌های وارد شده به خطوط شهری از قسمت ۲-۱۰ اقدام نمایید.

در بخش CALL FROM CO تنظیمات مربوط به انتقال تماس های ورودی از طرف خطوط شهری انجام می‌شود و بخش CALL FROM EXTENTION در ارتباط با تنظیمات انتقال تماس های ورودی از داخلی های دیگر است. برای مسدود کردن صفر سانترال پاناسونیک TDA100/200/600 از قسمت DENIED CODE استفاده می کنیم.

در اصل با قرار دادن عدد موردنظر، شماره گیری آن را غیرفعال می کنیم. اگر تصمیم دارید یک داخلی خاص، تنها در یک مدت زمان تعریف شده، قادر به صحبت با تلفن و پاسخگویی تماس ها باشد، می توان بر روی آن دستگاه، محدودیت زمانی ایجاد کرد. برای مسیر دهی و هدایت تماس های ورودی، به سمت گروه داخلی، بتدا باید یک گروه تماس ایجاد کرده و داخلی های مورد نظر را در آن عضو کنیم.

سرانجام می توانیم در DIL TABLE مسیر ترانک ورودی را تنظیم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *