دکوراسیون اداری ایده آل
در جوامع مختلف محل کار را می توان خانه دوم افراد شاغل دانست. محیطی که مدت زیادی از شبانه روز هر فرد در آن می گذرد. علاوه بر تاثیر مستقیمی که رنگ ها و چگونگی دکوراسیون داخلی اداری و شرکت، بر کارمندان دارد، دکوراسیون داخلی شرکت می تواند با توجه به نوع کاربری شرکت،مهمانان و مشتریان شرکت، میزان قابلیت و توانایی های آن باشد.توجه به دکوراسیون داخلی منزل و محیط کار چند سالی است به میزانی مورد توجه قرار گرفته است که افراد با صرف هزینه هایی از مشاوره و خدمات کارشناسان طراحی داخلی استفاده می کنند. بنابراین اگر شما نیز به دنبال یک تغییر بزرگ در کسب و کارتان هستید، با ما همراه باشید تا نکات کلیدی و در عین حال ساده در مورد یک دکوراسیون اداری ایده آل را با شما به اشتراک بگذاریم.
نکات کلیدی دکوراسیون اداری
۱) نورپردازی مناسب:
یکی از مواردی که در دکوراسیون اداری بسیار مهم و تاثیرگذار است، میزان روشنایی و نحوه نورپردازی است. نور محیط کار می بایست مطلوب باشد که چشم ها را خسته نکند و باعث خستگی کارکنانی که در طولانی مدت فعالیت می کنند نشود همچنین عدم نور کافی موجب می شود چشم ها ضعیف و آسیب دیده شوند. قصد ما از تغییر در طراحی دکوراسیون شرکت آسودگی و راحتی کارمندان است.
۲) استفاده از رنگ های مناسب:
یکی دیگر از نکات کلیدی دکوراسیون اداری و در حالت کلی طراحی داخلی، استفاده از رنگ های متنوع و متناسب با محیط کار است. این انتخاب باید براساس نوع کار انتخاب شود. رنگ از بعد انسانی در طراحی دکوراسیون برخوردار بوده و هر رنگ دارای اثرات روانی خاص خود می باشد. رنگها قادرند شادی و نشاط و گرمی و سردی و ناراحتی را به فرد القا کنند بنابراین استفاده درست از رنگ ها نیاز به شناخت این علم وسیع دارد. برای مثال رنگ قرمز رنگی است که کسی که مدتی در فضای آن قرار می گیرد، بعد از مدتی احساس خستگی و ناآرامی می کند که قطعا گزینه ایده آلی برای یک شرکت و اداره نیست. برای محیط اداری مناسب آن است که از رنگ های ملایم و روشنی مانند سفید یا زرد کم رنگ استفاده کرد که هم حس مثبتی به کارمندان القا کند و هم مناسب محیط کار باشد. علاوه بر رنگ دیوارها و سقف، به رنگ مبلمان و سایر وسایل داخلی نیز باید توجه کنید.
۳) بهینه سازی فضا:
قطعا در یک شرکت نوپا و یا حتی یک اداره دولتی اتاق های مختلف وسعت و بزرگی چندانی ندارند، بنابراین مساله مهم در دکوراسیون داخلی شرکت و دکوراسیون اداری، آن است که با وجود کم بودن فضا از روش های مختلفی برای بهینه سازی و استفاده درست و کامل از محیط کار استفاده کرد.
۴) استفاده از ایده های نو و مدرن:
یکی از مواردی که برای داشتن محیط کاری متفاوت می توانید انجام دهید، استفاده از روش ها و متدهای مدرن روز دنیاست که باعث می شود شرکت شما نیز بسیار متفاوت و جذاب به چشم بیاید. استفاده از وسایل جدید غیرمتعارف زیبا شناسی، استفاده از مواد و وسایل ارگانیک و یا طراحی های چند بعدی می تواند به شما برای داشتن محیط کار جدید و جذاب کمک کند. البته مساله قابل توجه در این مورد آن است که در انتخاب وسایل و متدها افراط به خرج ندهید که باعث القا حس سردرگمی و ناامنی به کارکنان و مراجعین خواهد شد.
۵) استفاده از گل ها و گیاهان زینتی:
یکی دیگر از نکات کلیدی دکوراسیون اداری که باید رعایت شود، استفاده از گل ها و گیاهان زینتی برای القا حس آرامش و زیباتر کردن محیط است. باتوجه به محیط کار خود و میزان فضایی که در اختیار دارید می توانید از گل های کوچکی مانند کاکتوس روی میز کارتان تا گل ها بزرگتری در گوشه اتاق استفاده کنید.
۶) تناسب دکوراسیون اداری با کاربری شرکت:
رعایت تناسب و همخوانی در محیط کار از اصول اولیه و بسیار مهم در معماری داخلی اداری می باشد. این تناسب را می توان به دو قسمت مجزا تقسیم کرد. دسته اول مربوط به تناسب چیدمان کلی و دکوراسیون اداری با کاربری شرکت و اداره می باشد. قطعا استفاده از طراحی نه چندان متناسب با شرکت، حس منفی به خصوص به کارفرمایان و مراجعان منتقل خواهد کرد. دسته دوم تناسب محیط کار بر اساس اتاق های مختلف است. برای مثال اتاق مدیریت باید حالتی رسمی تر داشته باشد، اتاق کنفرانس بزرگ تر و روشنتر باشد و یا اتاق کار کارمندان پویاتر و فعال تر به نظر بیاید.
۷) استفاده از میز و صندلی های استاندارد:
از جمله مواردی که اکثر کارمندان در شرکت ها از آن گله مند هستند، نشستن بر صندلی های غیر استانداردی است که بعد از مدت نه چندان زیادی باعث خستگی و کمر درد می شود. بنابراین یک مدیر موفق در طراحی دکوراسیون اداری شرکت و انتخاب وسایل آن از میز و صندلی های استاندارد و راحت برای کارمندان و کارفرمایان خود استفاده می کند. این مساله تاثیر بسیار زیادی بر میزان کیفیت کار افراد دارد. همچنین ابعاد و ارتفاع میزهای مورد استفاده نیز باید کاملا استاندارد و متناسب با ارتفاع صندلی انتخاب شود.
۸) انتخاب فضاهایی برای استراحت:
ایجاد یک فضای آرامش بخش و زیبا برای استراحت و بازیابی انرژی از جمله مواردی است که در دکوراسیون اداری باید به آن توجه جدی شود. این فضا علاوه بر اینکه به کارمندان کمک می کند چند دقیقه به دور از فضای کاری و استرس های آن، استراحت کرده و انرژی خود را به دست آورند، باعث ایجاد فضا و محیطی صمیمی تر بین کارمندان خواهد شد. یک مدیر موفق قطعا می داند شرکتی موفق خواهد بود که تمام کارمندان آن در کنار یکدیگر و با حس دوستی و مسئولیت پذیری در قبال یکدیگر وظایف خود را انجام دهند.
۹) استفاده قفسه و فایل:
یکی دیگر از مواردی که در دکوراسیون اداری باید به آن توجه شود استفاده کافی از قفسه، کمد دیواری و آسان بودن دسترسی به آن است. قطعا قرار دادن تنها چند قفسه بزرگ و کلی ÷برای استفاده چند اتاق به بهانه کم بودن فضا انتخاب مناسبی نمی باشد. این مساله علاوه بر زیبایی باعث نظم بخشیدن و کارایی بیشتر در محیط اداری می شود.
۱۲)استفاده از کاغذ دیواری های متنوع:
از دیگر مواردی که می توانید برای داشتن دکوراسیون اداری مدرن و متفاوت از آن استفاده کنید، تهیه و استفاده از کاغذ دیواری های متنوع و زیبا در اتاق های مختلف شرکت و اداره است. کاغذ دیواری باعث می شود محیط کارتان زیباتر و زنده تر دیده شود و حس خوبی را به کارمندان و مراجعان القا کند.
۱۳)تناسب رنگ و مدل کفپوش با طراحی اتاق کار:
یکی از موارد مهمی که شاید در طراحی اداری به آن توجه چندانی نشود، استفاده از سرامیک، لمینت، موکت و یا دیگر کفپوشهای متداول اداری در مدل ها و رنگ های مختلف آن است. با انتخاب یک کفپوش زیبا و مناسب می توانید ظاهری بسیار شیک و متفاوت به اتاق کار خود بدهید. البته نکته کلیدی در استفاده از کفپوش تناسب رنگ و طرح های آن با دکوراسیون کلی محیط است. از بکارگیری طرحهای شلوغ و یا رنگ روشن به شدت خودداری کنید زیرا برای محیط کار اصلا انتخاب مناسبی نخواهد بود.